Je huis laten bouwen door scholieren?

Het Spectrumcollege Beringen en AVL Woningbouw doen het al jaren.

“Tussen het onderwijs en het bedrijfsleven gaapt een enorme kloof”, klinkt het cliché. Maar dat is buiten het Spectrumcollege campus Beringen gerekend. Samen met AVL Woningbouw ontwikkelde de afdeling Bouw van die school jaren geleden al een uniek opleidingstraject. De leerlingen van de derde graad zetten daarin ieder jaar de ruwbouw van een echte gezinswoning neer. Onder vakkundige begeleiding en tot grote tevredenheid van alle betrokkenen.

“Waar kunnen onze toekomstige bouwvakkers hun vak beter leren dan op een echte werf?”, was het logische uitgangspunt van de vakleraren Bouw van het Spectrumcollege in Beringen. Maar hoe krijg je dat georganiseerd? En wie durft het aan om met jongeren te werken die nog niet eens van de schoolbanken zijn? Enkele jaren later zijn dit soort vragen en twijfels omgezet in een schoolvoorbeeld van werkplekleren. 

De ideale partner daarvoor vond de school in AVL Woningbouw, ook gevestigd in Beringen en een toonaangevende speler op het vlak van sleutel-op-de-deur-woningen in Limburg en de Antwerpse Kempen.

Het Spectrumcollege campus Beringen beschikt over een grote bouwhal. Daar leren de jongeren in de tweede graad de basis-bouwtechnieken wel in de praktijk, maar nog niet ‘in het echt’. Dat volgt pas in de derde graad, wanneer ze de opgedane kennis kunnen omzetten in de ruwbouw van een gezinswoning waarin ook effectief een gezin zal gaan wonen.

Voor het eerst werken de jonge bouwvakkers daarbij in team onder een ervaren werfleider van AVL Woningbouw. En in tegenstelling tot de veilige, warme omgeving van de bouwhal, worden ze hier geconfronteerd met wisselende weersomstandigheden en andere praktische aspecten van een echte werf. 

Bovendien leren ze omgaan en communiceren met opdrachtgevers, architecten en andere bedrijven die bij de werf betrokken zijn. De deadline is niet meer de dag van het examen, maar de dag van de oplevering. Die niet halen heeft plots gevolgen voor heel veel mensen. Het belang van een goeie planning, het opvolgen van veiligheidsvoorschriften enz. worden dankzij deze aanpak dan ook heel erg tastbaar. 

Tenslotte mag ook het emotionele aspect niet onderschat worden. Het feit dat deze leerlingen mogen meewerken aan een huis dat ook echt iemands thuis zal worden, laat hen op een unieke manier proeven van de beroepsfierheid die iedere bouwvakker ervaart bij de oplevering van een ruwbouw. Aan het einde van het schooljaar kijken deze leerlingen dan ook met bijzonder veel voldoening terug op hun project dat staat als een huis. Letterlijk en figuurlijk.